SAM

Systematiskt arbetsmiljöarbete

Undvik skador och ohälsa

Ett fungerande arbetsmiljöarbete är avgörande för att främja god hälsa och förebygga orsaker till ohälsa på jobbet. Det är arbetsgivarens ansvar att arbetsmiljön är god och att ingen blir sjuk, skadar sig eller dör på grund av sitt arbete. Personalen ska inte bara veta vilka risker som kan finnas utan också kunna undvika riskerna.

Ansvaret för arbetsmiljön

Som chef måste du känna till arbetsmiljölagen och de arbetsmiljöregler som gäller på din arbetsplats. Det är också vanligt att chefer får särskilda uppgifter i arbetsmiljöarbetet, till exempel att initiera skyddsronder och administrera andra delar av det systematiska arbetsmiljöarbetet.Arbetsgivaren har alltid ansvaret men kan fördela uppgifter i arbetsmiljöarbetet. En sådan fördelning ska vara tydlig så att alla vet vad som krävs av dem.

Arbetstagarnas delaktighet

Arbetsgivaren och de anställda ska samarbeta för att skapa en god arbetsmiljö. Skyddsombuden är arbetstagarnas valda ombud i arbetsmiljöfrågor, men har inget eget ansvar för arbetsmiljön. Arbetstagare är skyldiga att följa de instruktioner och rutiner som gäller på arbetsplatsen. Om arbetstagare missköter dessa är det viktigt att arbetsgivaren reagerar för att uppfylla sitt arbetsmiljöansvar. En arbetstagare som missköter frågor som rör arbetsmiljö på arbetsplatsen kan leda till uppsägning eller avskedande.

Arbeta systematiskt med arbetsmiljön

Systematiskt arbetsmiljöarbete, även kallat ”SAM”, betyder att ni har ett bestämt sätt för hur ert arbetsmiljöarbete ska gå till – och strukturen är ryggraden i ett fungerande arbetsmiljöarbete. Systemet för det sättet är bestämt i Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:1) om systematiskt arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar.

Genom att göra ett systematiskt arbetsmiljöarbete kan ni upptäcka risker innan något hänt istället för att göra åtgärder efter ett tillbud eller en olycka. Det blir också enklare att följa de krav som finns i andra föreskrifter som gäller er verksamhet när själva arbetsmiljöprocessen finns på plats.

Det är viktigt att strukturera och dokumentera hur ni arbetar med arbetsmiljö. De dokument som upprättas i ett systematiskt arbetsmiljöarbete (policy, riktlinjer, checklistor, riskbedömningar och åtgärdsplaner m.m.) brukar tillsammans kallas för en arbetsmiljöhandbok.

Rådgivning, utbildningar och mallar

Du kan alltid höra av dig till Sinf om rådgivning i arbetsmiljöfrågor. På förfrågan kan Sinf hålla i utbildningar eller på uppdrag hjälpa er i det praktiska arbetsmiljöarbete till en förmånlig kostnad. Vi har också samlat mallar som kan hjälpa er i ert arbetsmiljöarbete.

Vanliga frågor

Vi har flera arbetstagare som arbetar på distans. Vad ska vi tänka på?

Samma regler för arbetsmiljö gäller på distans och vid hemarbete som vid arbete i arbetsgivarens lokaler. Det systematiska arbetsmiljöarbetet gäller även vid distans- och hemarbete. Det är bra att ha rutiner för avstämningar, arbetstid, tid för raster/avbrott samt att arbetsgivaren tillsammans med arbetstagaren tar reda på de ergonomiska förutsättningar som finns – alltifrån belysning, stolar, skrivbord, skärmar, tangentbord etc. Det psykosociala arbetsmiljön är också viktigt – finns forum och möjligheter att prata med kollegor och känna en gemenskap? Det är viktigt att arbetstagaren har en bra arbetsmiljö även hemma och att kunskaper finns samt dialog förs med arbetstagare.

 

Systematiskt arbetsmiljöarbete
  • Prenumerera på nyhetsbrev

Obligatorisk